Sunday, August 9, 2009

Ibu Khansa'

Ibu Khansa' yang teramat saya kagumi. Entah termampukah diri ini jika berada di tempatnya...?

Khansa' "Ibu kepada syuhada"

Beliau mempunyai empat orang anak lelaki yang kesemuanya mati syahid di medan peperangan. Sebelum anak-anaknya pergi bertempur, beliau mengucapkan kata-kata semangat kepada anak beliau:

"Wahai anak-anakku, tiada Tuhan melainkan Allah dan inilah kebenaran sebenar. Maka untuk kalimah itu kamu berperanglah sampai mati. Wahai anak-anakku, carilah maut nescaya kamu diberi kehidupan."

Akhirnya kempat-empat anaknya pergi keluar berjuang dan bertempur yang mana keempat-empatnya mendapat anugerah syahid dari Allah swt. Apabila berita kematian anaknya diberitahukan kepadanya, dia sedikitpun tidak mengeluarkan airmata malah berkata:

"Alhamdulillah, Allah telah memuliakan aku dengan syahidnya putra-putraku. Semoga Allah segera memanggilku dan mempertemukan aku dengan putra-putraku yang berada dalam naungan rahmat Allah yang kukuh iaitu syurgaNya."

Alangkah indahnya kasih sayang dan pengorbanan seorang ibu bernama Khansa'...

“Dan tiadalah kehidupan di dunia ini melainkan senda gurau dan mainan belaka. Dan sesungguhnya akhirat itulah sebenarnya kehidupan, jika mereka mengetahui.” (Surah al-Ankabut: Ayat 64)

No comments: