Monday, December 14, 2009

Muqayyam remaja soleh

Belajar tentang ikhlas...

Mari ku ajarkan mu tentang ikhlas," kata seorang guru kepada muridnya.

"Nanti saya ambilkan buku dan pena untuk menulisnya."

"Tak payah, bawa sahaja karung guni."

"Karung guni?" soal anak muridnya, seperti tidak percaya.

"Mari kita ke pasar!"

Dalam perjalanan ke pasar mereka berdua melalui jalan yang berbatu-batu.

"Kutip batu-batu yang besar dan masukkan ke dalam guni yang kau bawa itu," kata guru itu memberi arahan.

Tanpa soal, anak muridnya memasukkan batu-batu besar yang mereka temui sepanjang jalan.

"Cukup?"

"Belum, isi sampai penuh karung guni itu. Lebih banyak lebih baik."

Sampai di pasar, mereka berdua tidak membeli apa-apa pun. Gurunya hanya berlegar-legar, melihat-lihat dan kemudiannya mula beredar ke luar.

"Tok guru, kita tidak beli apa-apa kah?"

"Tidak. Bukankah karung guni mu telah penuh?"

"Ya, ya... " kata murid itu sambil memikul guni yang berat itu kelelahan.

"Banyak beli barang," tegur seorang kenalan apabila melihat anak murid itu memikul guni yang berisi penuh dengan batu-batu.

"Wah, tentu mereka berdua ini orang kaya. Banyak sungguh barang yang mereka beli," bisik orang lalu-lalang apabila melihat guru dan anak murid tersebut.

"Agaknya, mereka hendak buat kenduri dengan barang-barang yang banyak itu," kata orang yang lain.

Sampai sahaja di tempat tinggal mereka, murid tadi meletakkan guni yang berisi batu-batu tadi.

"Oh, letih sungguh... apa yang kita nak buat dengan batu-batu ni Tok?"

"Tak buat apa-apa."

"Eh, kalau begitu letih sahajalah saya," balas anak murid.

"Letih memang letih, tapi kamu dah belajar tentang ikhlas... "

"Bagaimana?" tanya anak murid itu kehairanan.

"Kamu dah belajar apa akibatnya tidak ikhlas dalam beramal."

"Dengan memikul batu-batu ini?"

"Ya. Batu-batu itu umpama amalan yang riyak. Tidak ikhlas. Orang memujinya seperti orang-orang di pasar tadi memuji banyaknya barang yang kamu beli. Tapi, kamu sendiri tahu itu bukan barang makanan atau keperluan tetapi hanya batu-batu... "

"Amal yang tidak ikhlas umpama batu-batu ini?"

"Ya, hanya beratnya sahaja yang terpaksa ditanggung. Dipuji orang, tetapi tidak ada nilainya di sisi Allah. Yang kamu dapat, hanya penat... "

"Ya, sekarang saya sudah faham apa akibat jika beramal tetapi tidak ikhlas!" ujar murid itu.

Sekarang dia sudah faham apa akibatnya RIYAK dalam beramal.

Pengajaran:
Ramai manusia tertipu dalam beramal kerana mengharapkan pujian orang. Padahal kata pujian daripada orang-orang itu tidak akan memberi manfaat pun kepadanya pada hari akhirat. Malah, mengharap pujian daripada manusia hanya akan menyebabkan diri terseksa kerana terpaksa hidup dalam keadaan yang bermuka-muka. Rugi benar orang yang tidak ikhlas, terseksa di dunia, terseksa di akhirat.

Pendidikan Islam untuk anak-anak









Tips diambil dari buku "Pedoman Pendidikan Anak-Anak Dalam Islam" karangan Dr Abdullah Nasih Ulwan.

“Akan kusampaikan dakwah ini, biar sampai ke janin di perut bonda”
~ As-syahid Imam Hasan al-Banna ~

Wednesday, December 9, 2009

Fahami matlamat dan tujuan hidup

Renungan buat diriku dan diri2 yang ingin berjaya...

Mendidik anak tujuan dan matlamat hidup yang jelas

Anak-anak yang tidak ada tujuan dan matlamat hidup akan mudah terpesong dari jalan kebenaran dan mudah juga hanyut dalam arus duniawi.

Matlamat hidup tak lain dan tak bukan ingin mendapat keredhaan Allah S.W.T berpedomankan al-Quran dan sunnah Rasulullah s.a.w.

Tujuan hidup atau tujuan kenapa Allah mencipta manusia perlu ditanamkan dalam jiwa dan minda anak-anak iaitu untuk berperanan sebagai hamba dan khalifah Allah di atas dunia.

Tuesday, December 8, 2009

Langkah mengelak diragut

Bergelar ibu tunggal sekelip mata

Oleh MOHD. TURMADZI MADUN
turmadzi.madun@kosmo.com.my


Noriha yang cedera parah akibat diragut masih dirawat di Hospital Kuala Lumpur semalam.

KUALA LUMPUR - Noriha Abdul Rahman, 28, hanya mengharapkan mahligai perkahwinannya bahagia dan berkekalan sebaik dia disahkan sebagai isteri kepada Abdul Rahman Khadladin (gambar kecil), 33, pada 27 Mei 2006 lalu.



Pasangan yang bekerja sebagai pengemas bilik dan pelayan di Hotel Ritz Charton di Jalan Imbi di sini bernikah selepas lapan bulan mereka berkenalan. Perkongsian hidup mereka kemudian dikurniakan seorang anak perempuan, Zalifah Qistina, 15 bulan.

Namun, dalam kegembiraan melayari alam perkahwinan, kelmarin menjadi hari paling malang buat Noriha apabila dia kini bergelar ibu tunggal manakala anaknya menjadi yatim.

Suami dicintainya maut akibat terjatuh dari motosikal yang ditendang oleh dua peragut di Jalan Perkasa 2, Taman Maluri di sini.

Sejam sebelum tragedi itu, pasangan itu bersama anak mereka dan kakak Noriha, Norlida, 31, berada di Jusco di Taman Maluri untuk membeli patung Mickey Mouse kegemaran Zalifah.

Noriha dan suami kemudian menunggang motosikal pulang ke rumah di Desa Pandan kerana bekerja pada pukul 4 petang. Zalifah pula dibawa pulang oleh kakak Noriha dengan kereta.

Noriha memberitahu, sebaik keluar dari Jusco, dia perasan ada sebuah motosikal Honda EX5 warna putih dinaiki dua lelaki mengekori rapat motosikal dinaiki mereka.

Sampai di Jalan Perkasa 2, Noriha menjerit kepada suaminya: 'abang jaga ada orang mahu himpit.'

Serentak itu, seorang lelaki telah meragut rantai leher dipakai oleh Noriha. Rantai leher emas bernilai RM2,000 itu merupakan hadiah Rahman kepada Noriha pada upacara membatalkan air sembahyang selepas mereka diijabkabulkan.

Sumber: Kosmo, 9 Dis 09.

******************************************

Sangat bersimpati dengan kejadian yang menimpa keluarga ini. Pada hemat saya, mungkin kita boleh cuba mengambil beberapa langkah pencegahan. Antaranya...

Jangan mendedahkan barangan kemas yang kita miliki. InsyaAllah jika kita memakai tudung dan baju berlengan panjang (kata lain menutup aurat) maka tidaklah menampakkan barang kemas tersebut yang tentunya akan menarik perhatian si peragut.

Ada baiknya kita mengambil iktibar dari Surah An-Nur ayat 30 ini bahawa Allah swt telah berfirman "Dan katakanlah kepada wanita-wanita yang beriman, hendaklah mereka menahan pandangan mereka dan memelihara kemaluan mereka dan janganlah mereka menampakkan perhiasan mereka kecuali apa biasa nampak iaitu wajah dan kedua-dua tapak tangan dan hendaklah mereka menutup dada mereka dengan kain tudung mereka dan janganlah menampakkan perhiasan mereka kecuali kepada suami mereka, ayah mereka, ayah suami mereka, putera-putera mereka, putera-putera suami mereka, saudara-saudara lelaki mereka, putera-putera saudara lelaki mereka, putera-putera saudara perempuan mereka, wanita-wanita mereka, budak-budak yang mereka miliki, pelayan-pelayan lelaki yang tidak mempunyai keinginan terhadap wanita, atau anak-anak yang belum mengerti berkenaan aurat wanita."



Dan sebolehnya tidak menggunakan beg yang memudahkan si peragut menariknya terutamanya semasa kita sedang berada di atas motor.

Sekiranya berjalan kaki, elakkan berjalan seorang diri di kawasan-kawasan yang agak sunyi dan berjalan melawan arah laluan kenderaan supaya kita dapat alert pada keadaan sekeliling di hadapan kita.

Wallahu'alam...

Tuesday, November 24, 2009

Nur kasih...



Apakan daya... tertengok cerita Nur Kasih yang menjadi kegilaan ramai ketika ni... tiba2 terjatuh cinta juga... mujurlah minggu ni dah last episode...

Lewat ini ku rasakan
Kasih kian ku dambakan
Resah hati yang ku pendam
Pada takdir dan harapan

Detik waktu dan suratan
Siapa tahu ketentuan
Ku mencari cahayanya
Dalam bayang kegelapan

Nur kasih
Nur kasih

Nasib hidup dan pilihan
Lain hukum setiap insan
Mengharapkan perjalanan
Dalam maya kesamaran

Nur kasih
Nur kasih

Aku kembali kerana masih
Mencari yang hakiki
Sinar pasti
Janji suci yang abadi

Ooo kasih
Nur kasih
Oh nur kasih
Nur kasih

Aku kembali kerana
Masih mencari yang hakiki
Sinar pasti
Janji suci yang abadi

Nur nur ya nur kasih
Nur ya nur kasih
Nur nur kasih
Nur kasih

Thursday, November 19, 2009

Berkat keazaman...

Sebak saya membaca kisah ni... anak-anakku sayang... contohilah semangat mereka... mereka cacat tapi mereka tinggi semangat. Kita Allah jadikan sempurna, moga lebih tinggilah semangat kita.

---------------------------------------------------------------------------

BESUT - Kecekalan seorang ibu yang sanggup mendukung anaknya yang cacat ke sekolah setiap hari sejak enam tahun lalu tidak sia-sia apabila anak sulungnya itu memperoleh 5A dalam Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) semalam.

Walaupun cacat kerana menghidap penyakit Osteogenesis Imperfecta iaitu sejenis penyakit kerapuhan tulang, Siti Norfarah Hanim, 12, tidak mudah mengalah hingga akhirnya mencipta kejayaan itu.

Siti Norfarah adalah antara 40 orang pelajar Sekolah Kebangsan Tengku Mahmud II di sini yang mendapat 5A dan diraikan dalam satu majlis di sekolah itu.

Ketika nama Siti Norfarah diumumkan untuk ke pentas bagi mengambil slip keputusan, dia bersama ibunya, Norhaida Harun, 38, dilihat berlinangan air mata kegembiraan.

Bagi Norhaida, hanya pelajaran yang mampu diberikan kepada anaknya itu memandangkan dirinya tidak mampu untuk menyediakan harta yang banyak untuk kehidupan pada masa depan.

Katanya, setiap pagi sebelum ke sekolah, Siti Norfarah akan dibekalkan dengan sedikit makanan kerana tidak mampu berjalan ke kantin dan dia bernasib baik kerana seorang rakan sekelasnya, Nurul Alia Rosdi secara sukarela membantu anaknya semasa di dalam kelas.

Sementara itu, di Pasir Mas, Kelantan, Muhammad Nabil Mohd. Nasir, 12, yang mengalami kecacatan pada kaki kiri dan kedua-dua tangannya sejak dilahirkan turut berjaya meraih 5A dalam UPSR.

"Ini hadiah untuk ibu saya yang bersusah payah mendukung saya ketika menghantar dan mengambil saya sekolah setiap hari," katanya yang belajar di Sekolah Kebangsaan (SK) Othman Talib 1, Pasir Mas

Tuesday, November 17, 2009

Kem Hijrah Remaja 1431

Kem Hijrah Remaja Islam (HIJRI) merupakan sebuah kem percutian yang diadakan khusus untuk musim cuti sekolah dan pasca peperiksaan, bersempena dengan kedatangan Tahun Baru Hijrah 1431. Program ini dibentuk khusus untuk mengisi keperluan remaja semasa yang berdepan dengan pelbagai cabaran, sebahagiannya sulit untuk difahami oleh generasi ibu bapa. Kecelaruan membabitkan persoalan pandangan hidup (worldview), agama, nilai, emosi, cinta, akademik dan kerjaya masa depan. Kepercayaan bahawa remaja perlu difahami sebelum mengharapkan mereka memahami, menjadi asas kepada lahirnya KEM HIJRAH REMAJA ISLAM (HIJRI)



Maklumat lanjut di sini.

Monday, November 16, 2009

Pilihan menu untuk diet

> Food Calory Calculator
> Calory Body Needs
> Sample Menus
> Panduan Kiraan Kalori

Dapat juga mencari senarai makanan beserta jumlah kalorinya... Bolehlah mama cuba menyusun menu yang sesuai dengan tahap pengambilan kalori yang diperlukan mama dalam diet plan mama untuk selama 3 bulan ni. Tersangatlah mencabarnya sebab mama ni jenis pantang nampak makanan! ;b

Remember! I have to maintain the consumption of only 850 calories per day! Err... ambik lebih kalori sikit boleh kot? ;b Lepas tu exercise ler... Masalahnya nak exercise 1 jampun cukuplah payahnya... ;b

Cadangan Menu:

8.00 pagi
1 keping sandwich sardin = 70 kalori
1 cawan teh o = 40 kalori
Jumlah = 110 kalori

10.00 pagi
1 potong betik = 45 kalori
1 gelas air kosong
Jumlah = 45 kalori

1.00 tgh
1/2 mangkuk nasi = 100 kalori
1 ekor ikan kembong kari berkuah = 85 kalori
1 bekas kecil KFC sayur kobis = 75 kalori
1 gelas air kosong
Jumlah = 260 kalori

3.00 ptg
1 biji popia basah = 95 kalori
1 gelas air kosong
Jumlah = 95 kalori

6.00 ptg
2 keping capati tanpa kuah = 2 x 180 = 360 kalori
1 gelas air kosong
Jumlah = 360 kalori

9.00 mlm
1 biji epal = 63 kalori
1 gelas air kosong
Jumlah = 63 kalori

JUMLAH = 110 + 45 + 260 + 95 + 360 + 63 = 933 kalori sehari

Isk... isk... sedihnya... kena makan ikut menu macam ni saja ke? :| Inipun dah terlebih... sepatutnya 850 je... ;b

Panduan Nilai Kalori Dalam Makanan

Kategori: Kuih Muih
1. Kasui berkelapa parut (sekeping) = 160 kalori
2. Kuih lapis (sekeping) = 130 kalori
3. Bingka ubi (sekeping) = 220 kalori
4. Cekodok Pisang (sebiji sederhana) = 180 kalori
5. Popia goreng (satu) = 130 kalori
6. Popia basah (satu) = 95 kalori
7. Pisang goreng (sekeping) = 170 kalori
8. Kek biasa tanpa krim (sepotong) = 87 kalori
9. Karipap (sebiji) = 130 kalori
10. Sandwich sardin (sekeping) = 70 kalori
11. Bubur kacang (semangkuk) = 100 kalori

Kategori: Lauk Pauk
1. Ikan kembong kari berkuah (seekor) = 85 kalori
2. Ikan tenggiri goreng bercili (sepotong) = 142 kalori
3. Ikan kembong goreng (seekor) = 140 kalori
4. Ikan senangin masam manis berkuah (sepotong) = 210 kalori
5. Daging lembu kari berkuah (2 kotak mancis) = 130 kalori
6. Ayam kari berkuah (sepotong) = 250 kalori
7. Ayam goreng (sepotong) = 255 kalori
8. Ayam tandoori (sepotong) = 220 kalori
9. Sambal udang (setengah cawan) = 70 kalori
10. Sambal sotong (setengah cawan) = 55 kalori
11. Telor goreng (sebiji) = 110 kalori
12. Taukua goreng (sekeping) = 110 kalori
13. Kacang panggang dalam tin (2 sudu makan) = 40 kalori

Kategori: Makanan Rutin
1. Nasi putih (satu setengah cawan) = 260 kalori
2. Nasi lemak bersambal (sepinggan) = 400 kalori
3. Nasi goreng bertelur (sepinggan) = 635 kalori
4. Nasi briyani berayam (sepinggan) = 880 kalori
5. Nasi minyak kosong (sepinggan) = 445 kalori
6. Nasi ayam kosong (sepinggan) = 300 kalori
7. Mee goreng kosong (sepinggan) = 660 kalori
8. Mee sup (semangkuk) = 380 kalori
9. Mee hoon goreng (sepinggan) = 550 kalori
10. Roti putih (2 keping) = 156 kalori
11. Roti canai kosong tanpa kuah (sekeping) = 200 kalori
12. Capati tanpa kuah (sekeping) = 180 kalori
13. Pau ayam (sebiji) = 203 kalori
14. Emping jagung kosong (secawan) =160 kalori

Kategori: Makanan Segera
1. Peha ayam goreng (satu) = 130 kalori
2. Nugget ayam (satu) = 60 kalori
3. Kentang lecek (satu tub kecil) = 90 kalori
4. Sayur kobis hancur (satu tub) = 75 kalori
5. Burger keju (satu) = 425 kalori
6. Kentang goreng (satu kantung kecil) = 405 kalori
7. Sate ayam (secucuk) = 35 kalori
8. Pizza berkeju (sepotong) = 240 kalori

Kategori: Buah-buahan
1. Tembikai (sepotong) = 20 kalori
2. Betik (sepotong) = 45 kalori
3. Pisang emas (2 biji) = 76 kalori
4. Durian (5 ulas) = 64 kalori
5. Limau (sebiji) = 42 kalori
6. Jambu batu (sebiji) = 110 kalori
7. Nenas (sepotong) = 59 kalori
8. Epal (sebiji) = 63 kalori
9. Ciku (sebiji) = 44 kalori
10. Mangga (sebiji) = 103 kalori

Lain-lain
Murtabak/mutton - 1 piece - 722 kalori
Cheese Cake - 1 slice - 400 kalori
Roti Telur & Dhal - 1 piece & 1/2 cup - 414 kalori
Laksa Kari - 1 bowl - 589 kalori
Nasi Lemak - 1 complete - 644 kalori
Mee Goreng Mamak - 1 plate - 660 kalori
Lor Mee - 1 bowl - 383 kalori
Mee Rebus - 1 plate - 556 kalori
Mee/Bihun Goreng - 1 plate - 510 kalori
Kuey teow Goreng Kerang - 1 plate - 743 kalori
Mee Wantan - 1 plate - 409 kalori
Laksa Penang - 1 bowl - 436 kalori
Mee sup - 1 bowl - 381 kalori
Lor Mai Fun - 1 plate - 422 kalori
Nasi Briyani Kambing - 1 plate - 587 kalori
Nasi Minyak + Rendang Daging - 1 plate - 664 kalori
Nasi Campur + 3 dish - 1 plate - 620 kalori
Century Egg Porridge - 1 bowl - 423 kalori
Nasi Ayam - 1 plate - 600 kalori
Nasi Goreng Biasa - 1 plate - 637 kalori
Nasi Claypot - 1 bowl - 898 kalori
Bah Kut Teh - 1 bowl - 348 kalori
Sotong goreng tepung - 1 small plate - 630 kalori
Sup Krim - 1 rice bowl - 375 kalori
Cheese burger with extra beef - 1 whole - 438 kalori
Fried fish cake with bun - 1 whole - 433 kalori
Sundae chocolate - 1 cup - 380 kalori
Apple Pie - 1 piece - 260 kalori
Cheese & meat sauce - 1 small plate - 444 kalori
Sandwich chicken salad - 1 whole - 481 kalori
Pasembur - 1 plate - 752 kalori
Rojak Buah - 1 plate - 443 kalori

Kategori: Minuman
Teh tarik - 1 glass - 83 calori (if you take 4 cups a day, it will equal to 1 1/2 bowl rice)

Terima kasih Bintang 28 atas info ini. :)

Thursday, November 12, 2009

2012



Teringin nak tengok cerita ni. Sebagai seorang Muslim kedatangan Hari Kiamat adalah suatu yang misteri yang menjadi rahsia di mana hanya Allah swt saja yang Maha Mengetahui. Tentu ada sebabnya... mama bayangkan jika kita tahu bila masanya kiamat akan berlaku, tentu kita dah tak nak buat apa-apa lagi melainkan hanya duduk dan berdoa dan menunggu masanya tiba.

Sebagai seorang Muslim, mama rasa tak perlu kita risaukan bilakah kiamat akan berlaku. Hanya yang perlu kita risaukan adalah bagaimana memanfaatkan tempoh hidup kita yang masih ada ni dengan sebanyak mungkin amalan baik dan meninggalkan larangan Allah swt untuk persediaan menghadapi mati atau kiamat. Wallahu'alam...

Jadi keinginan mama untuk menonton filem ini hanyalah sekadar untuk menambah pengetahuan tentang kepercayaan penganut agama lain tentang hari kiamat. Anyway, tengok trailer 2012 ni boleh tahan jugaklah mendatangkan rasa gerun!

Mama kena diet :|

Dulu mama memang tak kisah sangat pasal nak diet-diet ni sebab bila mama check BMI masih dalam zon ideal lagi... hihi... But lately mama sendiri terasa macam berat je badan ni. So mama cuba check BMI lagi. Sahih!!! Memang dah terkeluar dari zon ideal! Oh no!

So bermulalah kajian mama on diet plan ni... InsyaAllah, mama nak cuba usahakan supaya BMI result back to ideal zone semula. You can do it! You can do it! Go! Go Mama!

Info berguna ni mama dapat dari satu blog ini tapi malangnya pemilik blog tak inform pulak dari mana sumber maklumatnya.

Jumlah kalori yang diperlukan setiap hari = berat (kg) * 30 kalori

Kalau maintain ambil jumlah kalori sebanyak itu, maka berat (kg) akan maintain jugalah.

Contoh:
Jika berat adalah 60kg
= 60kg x 30 kalori
= 1,800 kalori diperlukan untuk mengekalkan berat badan sebanyak 60kg itu.

Jika ingin kurangkan 1/2 kg dalam seminggu, tolak jumlah kalori sebanyak 550 kalori.

Jika ingin kurangkan 1 kg dalam seminggu, tolak jumlah kalori sebanyak 1,100 kalori.

Contoh:
Jika ingin kurangkan 1/2 kg dalam seminggu
= 1,800 - 550
= 1,250 kalori setiap hari

Jika ingin kurangkan 1 kg dalam seminggu
= 1,800 - 1,100
= 700 kalori setiap hari

Untuk mengetahui range berat badan mama yang masih sesuai dengan ketinggian mama, mama cuba main-main dengan berat badan pada ketinggian mama sekarang di sini.

Hasilnya... berat badan mama yang ideal dengan ketinggian mama adalah dalam range 43 - 56kg.

Dengan ketinggian mama sekarang...

Jika berat badan mama = 42 kg, result = underweight!!!

Jika berat badan mama = 57 kg, result = overweight!!!

So... mama rasa nak pilih PENDEKATAN SEDERHANA saja.

57 - 42 = 15
15 / 2 = 7.5

Mama plan untuk turunkan berat badan ke 43 + 7.5 = 50.5 kg (approx)

Nak tahu kenapa mama pilih pendekatan begini? Sebabnya anak sulung dah bagi komen, mama tak cantik sangatlah kalau kurus sangat. Amboi pandainya anak dara I ni... :)

So, now, misi mama...
Berusaha untuk turunkan berat badan ke 50.5 kg dalam tempoh 3 1/2 bulan!

Ehm... kenapa 3 1/2 bulan?

1) Jika ingin kurangkan 1/2 kg dalam seminggu, tolak jumlah kalori sebanyak 550 kalori.

2) Jika ingin kurangkan 1 kg dalam seminggu, tolak jumlah kalori sebanyak 1,100 kalori.

Sebab, mama ingat nak pilih option kedua.

Berat semasa = 65 kg ( hihi... malunya I! ;b )
Berat ideal yang diimpikan = 50 kg
Beza = 15 kg

Untuk turun 1 kg seminggu bagi lebihan berat badan sebanyak 15 kg, tempoh diperlukan:

1 kg hilang seminggu
15 kg = 15 minggu (almost 4 month)

= 65kg x 30 kalori
= 1,950 kalori diperlukan untuk mengekalkan berat badan sebanyak 65 kg itu.

Oleh kerana mama nak kurangkan berat badan sebanyak 1 kg dalam seminggu
= 1,950 - 1,100
= 850 kalori setiap hari!!!

Gulp... Err... sikitnya! Betul ke ni? Apa saja menu yang boleh mama ambil ni? Help!!! Ish... boleh ke ni? Mama ni jenis pantang nampak makanan... Alahai! Cuba sajalah... Wish me luck!!! :|

Tapi bila mama dah dapat berat badan yang mama impikan, mama kena kekalkan pengambilan kalori sebanyak ini = 51 kg x 30 kalori = 1,530 kalori sehari.

Tempat lepak mama sekarang ini... Kelab Diet!

Lagi info... Source: Scientific Psychic
Caloric Content
Fat: 1 gram = 9 Calories
Protein: 1 gram = 4 Calories
Carbohydrates: 1 gram = 4 Calories
Alcohol: 1 gram = 7 Calories

Lagi info...
If you want to lose weight faster, you'll need to eat less and exercise more. Bottom line: 1,050 to 1,200 calories and one hour of exercise a day (but be sure not to dip below this calorie level for safety's sake). On this type of plan, you can expect to lose 3-5 pounds the first week, or more if you weigh over 250 pounds.
[Source]

Lagi info...
American Dietetic Association spokesperson Dawn Jackson Blatner, RD, recommends:
Eat plenty of low-calorie vegetables to help you feel full.
Drink plenty of water so you don't confuse hunger with thirst.
Clear the house of tempting foods.
Stay busy to prevent eating out of boredom.
Eat only from a plate, while seated at a table.
Always eat three meals and one snack daily -- no skipping meals.
Weighing yourself daily and tracking your food intake can also help you keep focused, experts say. [Source]

Diet Plan Supporting Tool

Nak convert berat badan dari pound ke kg? Klik sini

Nak check jumlah kalori dalam makanan? Klik sini

Kerlipan cinta...

Munajatku

Wednesday, November 11, 2009

Tentang api







Matahari dari dekat (5,000 KM)

Imej matahari yang paling jelas diperolehi oleh Royal Swedish Academy Of Science pada 14 Nov 2002 melalui Swedish Solar Telescope.

Allahu Akbar!

Diriwayatkan bahawa Rasulullah SAW pernah menceritakan betapa asalnya kejadian api di dunia ini. Setelah Nabi Adam dihantar ke dunia kerana kesalahanya memakan buah larangan maka Allah SWT telah memerintahkan Jibril as supaya mengambil api dari neraka untuk dihantar ke dunia untuk kegunaan Nabi Adam as. Maka Jibril as pun diperintahkan untuk meminta api tersebut daripada malaikat penjaga api neraka iaitu Zabaniah.

Jibril: wahai zabaniah, aku diperintah untuk mengambil sedikit api neraka untuk dihantar ke dunia bagi kegunaan Adam as.

Zabaniah: sebanyak mana sedikit itu?

Jibril: sebesar kurma...

Zabaniah: kalau sebesar buah kurma api neraka itu engkau bawa nescaya akan cairlah tujuh lapis langit dan tujuh lapis bumi akibat kepanasannya.

Jibril: kalau begitu berilah aku sebesar separuh dari buah kurma...

Zabaniah: kalau sebesar separuh buah kurma api neraka ini engkau letakkan di dunia nescaya tidak akan turun walaupun setitik hujan dari langit dan tidak ada suatupun tumbuhan akan tumbuh di bumi nanti..

Memandangkan keadaan yang rumit ini maka Jibril as pun menghadap Allah untuk mendapatkan saiz yang perlu dihantar ke dunia. Allah swt pun memerintahkan supaya Jibril mengambil sebesar ZARAH sahaja dari api neraka untuk dibawa ke dunia. Maka Jibril as pun mengambil api neraka sebesar zarah dari zabaniah tetapi oleh kerana kepanasan yang keterlaluan api neraka sebesar zarah itu terpaksa disejukan dengan mencelupnya sebanyak 70 kali ke dalam sungai di syurga dan sabanyak 70 buah sungai. = 70 x 70

Selepas itu Jibril as pun membawa api itu turun ke dunia dan diletakkan di atas sebuah bukit yg tinggi, tetapi sejurus setelah diletakkan tiba-tiba bukit itu terus meleleh cair maka cepat-cepat Jibril mengambil semula api tersebut dan dihantar semula ke neraka.

Hanya sisa-sisanya sajalah yang terdapat di dunia ini seperti api yang sering kita gunakan untuk berbegai keperluan dan juga api yang terdapat di gunung berapi dan lain lain lagi.

PENGAJARAN: Bayangkanlah kepanasan api neraka yg sebesar zarah yang terpaksa disejukkan dalam 70 buah sungai dengan sebanyak 70 celup setiap sungai dan hanya sisanya saja itupun manusia tidak dapat bertahan akan kepanasanya bagaimana dengan api di neraka itu sendiri. SEBESAR ZARAH SAHAJA.

Wallahu'alam...

Forwarded email.

Aktiviti cuti sekolah

Ada beberapa perkara yang berlegar dalam fikiran...

1. Urusan berkhatan hero-hero berdua Angah (8 tahun) dan Acik (6 tahun). Mama tengah survey kaedah yang paling ok dari rakan-rakan maya di forum-forum, blog-blog dan tak lupa juga... Facebook! :)

2. Nak balik kampung dan kemudian nak singgah ke Cameron Highlands on the way back home. Now mama tengah survey jugak apartment yang ok dan dalam bajet fulus.

Ada sesiapa yang sudi share info... amatlah dialu-alukan sangat... :)

Wednesday, November 4, 2009

Menuju Personaliti Rabbani

Ilmu yang dikutip dari buku bertajuk “Menuju Personaliti Rabbani – Mulakan Daripada Diri Anda” karangan Dr. Majdi Al-Hilali dari penilaian saya sendiri untuk dikongsi bersama.

• Penindasan ke atas umat Islam di serata dunia! Palestin! Uighur! Kemboja!
• Kepincangan akhlak generasi pewaris masa hadapan di serata dunia termasuk di negara sendiri!

Bilakah semua kekalutan ini akan berakhir?!

Firman Allah s.w.t: ”Dan demi sesungguhnya, Kami telah tulis di dalam Kitab-kitab yang Kami turunkan sesudah ada tulisannya pada Luh Mahfuz: ”Bahawasanya bumi itu akan diwarisi oleh hamba-hambaKu yang soleh.” (Surah Al-Anbiya’ : 105)

Lihat pada realitinya... diri sendiri, manusia sekeliling dan sistem-sistem Islam serta kaedah-kaedah yang dipraktikkan, sangat luas jurang daripada apa yang dituntut oleh Allah s.w.t sebagai prasyarat mencapai kemenangan dan kejayaan daripada ayat di atas!

Firman Allah s.w.t: ”...Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri...” (Surah Al-Anfal : 53)

Apakah halangan paling besar untuk mencapai kemenangan?

Nafsu sendirilah yang menjadi medan pertempuran yang sebenar! Jika tidak kerananya, manusia sudah menjadi sama seperti malaikat!

Di manakah kedudukan kita di dalam golongan ini?

1) Ada yang menyerahkan ’tali penambat hatinya’ kepada nafsu maka jadilah dia ’pak turut’ yang hanya mengikut sahaja telunjuk hawa nafsunya.

2) Ada yang mengisytiharkan perang dan mengibarkan panji-panji jihad melawan nafsunya sehingga akhirnya dia dapat menawan nafsunya sendiri.

3) Ada yang kadang-kadang berjuang mengalahkan nafsu dan kadang-kadang pula menurut saja semua keinginan nafsunya. Sekejap menang, sekejap kalah.

Semoga kita tergolong dalam golongan yang kedua, InsyaAllah...

Apa itu hati?

Hati adalah ’raja’ yang ditaati tetapi menundukkan seluruh jiwa dan perasaan kepada Allah s.w.t manakala akal, nafsu dan anggota badan adalah ’para pengikut’nya.

Pengurusan 1001 rasa hati...
Cinta manusia hanya kerana-Nya
Marah manusia hanya kerana-Nya
Sedih hanya kerana-Nya
Semuanya hendaklah hanya kerana Allah s.w.t

Apa itu nafsu?

Nafsu lebih cenderung kepada kejahatan dan sering lari daripada kebaikan. Nafsu diciptakan oleh Allah s.w.t untuk menguji sejauh mana benarnya penghambaan diri seseorang kepada Allah s.w.t.

Sabda Rasulullah s.a.w: ”Orang yang berakal ialah yang sentiasa menghisab dirinya sendiri dan beramal untuk hidup selepas mati, manakala orang yang lemah ialah yang menurut hawa nafsunya dan berangan-angan bahawa Allah s.w.t akan mengampuninya.” (HR Tirmizi daripada Syaddad bin Aus: Hasan)

Tuesday, November 3, 2009

Pencuri surau

Ini macam punya orangpun ada...

NEGARA

Pasangan kekasih mencuri di surau


SURAU lelaki di pusat beli-belah Mid Valley, Kuala Lumpur yang didakwa kerap berlaku kes kecurian membabitkan satu pasangan kekasih.

--------------------------------------------------------------------------------


KUALA LUMPUR - Kepakaran pasangan 'tangan kilat' mencuri barang berharga jemaah ketika beribadat dalam surau di pusat beli-belah Mid Valley di sini tidak berpanjangan apabila mereka ditahan Khamis lalu.

Pasangan kekasih masing-masing berusia 21 tahun dan merupakan operator pengeluaran sebuah kilang ditahan pada pukul 6 petang berhampiran surau itu sejurus mereka mencuri dompet milik seorang pelajar perempuan yang sedang menunaikan solat Asar di surau itu.

Ketua Polis Daerah Brickfields, Asisten Komisioner Wan Abdul Bari Wan Abdul Khalid berkata, dengan tertangkapnya pasangan itu, polis yakin telah dapat menyelesaikan 23 kes kecurian di surau pusat beli-belah tersebut dalam tempoh sebulan lalu.

"Selepas menunaikan solat pada pukul 5.55 petang, pelajar itu menyedari dompet miliknya yang disimpan dalam beg tangan hilang sebelum dia membuat laporan di balai polis berhampiran," kata beliau di sini semalam.

Menurut beliau, polis yang menjalankan siasatan telah menahan pasangan itu yang dilihat mencurigakan ketika berada berhampiran kawasan surau itu.

"Ketika ditahan, polis menemui lima buah telefon bimbit yang dipercayai dicuri daripada jemaah lain di surau sama pada hari tersebut," kata beliau.

Sumber: Kosmo, 4 Nov 09.

Saturday, October 31, 2009

Promosi kempen "Anda Bijak Jauhi Zina"

Salam, kali ni nak berkongsi info tentang satu program proaktif dalam usaha untuk memberi kesedaran kepada para remaja dan belia tentang akibat zina. Program ini dikendalikan oleh pihak Raudhatus Sakinah.

Ada baiknya juga kita bersama-sama cuba mempromosi program ini kepada pihak2 sekolah di kawasan masing-masing. Moga sedikit sebanyak menjadi bekalan amalan dari usaha kecil kita ni.



PROGRAM PENDIDIKAN KESIHATAN REPRODUKSI REMAJA
ANDA BIJAK JAUHI ZINA
(BE WISE AVOID ZINA)

Disediakan untuk
REMAJA SEKOLAH MENENGAH / IPT

TEMA
* ADA APA DENGAN CINTA
* BERAPA HARGA DIRIMU
* TABIAT TAK PE REMAJA BINASA

Kandungan Program:
 Slot 1: Penciptaan Manusia dan Peranan mereka di dunia
o Slide show kejadian manusia
o Memahami tubuh badan dan Fungsi Sistem Reproduksi
o Hak dan Tanggungjawab Reproduktif
o Akibat apabila manusia menyimpang daripada tujuan asal penciptaan mereka

 Slot 2: Apa itu Cinta dan Seks ?
o Pengenalan cinta dan seks
o Akibat perangkap cinta
o Perlukah remaja bercinta di bangku sekolah?

 Slot 3: Akibat zina dan cinta terlarang
o Pengenalan penyakit kelamin STD, HIV dan AIDS
o Kesan dan risiko penyakit
o Kemurungan, bunuh diri
o Hamil luar nikah
o Teknik dan akibat Pengguguran
o Masalah sosial - anak tak sah taraf

UNTUK KETERANGAN LANJUT SILA HUBUNGI:
Puan Munirah Binti Almubarak
Eksekutif Pentadbiran Raudhatus Sakinah
Lot 300.2 Lorong Selangor, Pusat Bandar Melawati, 53100 Kuala Lumpur
Tel : 03-41073379 / Fax : 03-41071754
HP: 0132526952
Website : wanita.jim.org.my

Raudhatus Sakinah @ http://rspusat.wordpress.com/

Contoh email promosi saya kepada pihak sekolah di kawasan setempat.

Assalamualaikum w.b.t,

Puan Guru Bimbingan dan Kaunseling SMK.......,

Sukacita ingin saya mengemukakan satu cadangan kepada pihak sekolah. Atas rasa keprihatinan terhadap pelbagai gejala sosial yang berlaku di kalangan remaja dan belia masa kini, di sini saya panjangkan satu kertas kerja bertajuk "Program Pendidikan Kesihatan Reproduksi Remaja, Anda Bijak Jauhi Zina" untuk pertimbangan pihak Puan.

Puan bolehlah menghubungi Puan Munirah Bt Almubarak melalui maklumat perhubungan yang telah disertakan di dalam kertas kerja tersebut sekiranya berminat.

Semoga kita sama-sama beroleh kebaikan di atas segala perbuatan 'amar makruf nahi mungkar' ini. Amin... InsyaAllah...

"Siapa yang melihat kemungkaran hendaklah dia mengubahnya (taghyir) dengan tangan, jika tidak mampu hendaklah mengubahnya dengan lidah, jika tidak mampu hendaklah dia mengubahnya dengan hati, dan yang demikian itu adalah selemah-lemah iman." (Hadis Riwayat Muslim)

Firman Allah s.w.t: Dan (ingatlah) ketika suatu umat di antara mereka berkata: “Mengapa kamu menasihati kaum yang Allah akan membinasakan mereka atau mengazab mereka dengan azab yang amat keras?” Mereka menjawab: “Agar kami mempunyai alasan (pelepas tanggungjawab) kepada Tuhanmu, dan supaya mereka bertakwa.” (Surah al-A’raf [7]: 164)

Terima kasih.

p/s: Anda boleh mendapatkan softcopy kertas kerja ini yang disediakan oleh pihak Raudhatus Sakinah daripada saya jika berminat membantu mempromosi program ini.

Tuesday, October 27, 2009

Do & don't!

Diminta jangan bercium selama lima bulan

ANKARA - Menteri Kesihatan Turki, Recep Akdag meminta rakyat di negara itu untuk mengelak bercium atau berjabat tangan selama lima bulan, lapor sebuah akhbar di sini semalam.

Kenyataan itu dibuat selepas kes kematian pertama akibat virus selesema babi atau Influenza A (H1N1) dilaporkan berlaku di negara itu.

***

Seluar panjang haram di Aceh

GAMBAR fail menunjukkan beberapa wanita berjalan di Masjid Baiturrahman, Aceh.

BANDA ACEH - Wanita Islam di daerah Aceh Barat akan diharamkan memakai seluar panjang ketat dan jean berikutan pelaksanaan undang-undang baru, kata seorang pegawai semalam.

Bermula pada tahun depan, wanita yang memakai seluar panjang atau jean yang dianggap terlalu ketat akan diminta menukar kepada skirt labuh yang diberikan oleh kerajaan.

Sumber: Kosmo, 28 Okt 2009.

Monday, October 26, 2009

Gejala sosial, bagaimana nak atasi?

REMPIT

Dalam kes terbaru, seorang eksekutif lelaki berusia 24 tahun yang bertugas di KLCC menjadi mangsa apabila mangsa dipukul sebelum disamun sekumpulan lima Mat Rempit yang membelasah mangsa beramai-ramai.

Mangsa berkata, dalam kejadian jam 8 pagi Jumaat lalu, dia sedang berjalan ke tempat kerja melalui Stesen Transit Aliran Ringan (LRT) Pasar Seni, di sini.

Dia yang enggan namanya didedahkan berkata, suspek berusia 20-an dan menunggang motosikal menahannya dan bertanyakan sesuatu.

“Seorang daripada kumpulan lelaki terbabit muncul dari belakang sebelum mencekik leher saya,” katanya.

Menurutnya, suspek turut memukul dan menampar mukanya beberapa kali.

“Suspek merampas dompet duit dan telefon bimbit saya yang berjumlah lebih RM1,000 sebelum lari diri,” katanya yang membuat laporan polis selepas kejadian.

Sumber: Harian Metro, 27 Okt 2009.

Hmm... sekarang ni tak berapa ramai yang rajin nak conduct program2 untuk budak2 ni... yang nak buat masalahnya banyak! Mungkin boleh buat aktiviti gotong-royong bersih rumah warga emas ke, rumah anak yatim ke, rumah orang susah ke instead of program-program yang lebih bercorak hiburan dan suka-suka. Ataupun boleh je buat program untuk diorang menguji skill di litar ke... sama-sama kita fikir-fikirkan.

Sedang berlegar di fikiran

Sebentar tadi saya menonton Madrasah Salsilah Rasulullah di Astro Oasis. Kali ni berkisarkan kehidupan adik Fatimah di Mesir yang mempunyai pertalian darah Rasulullah s.a.w. Dapat dilihat masjid-masjid di sana dibuka selain ketika masuk waktu solat untuk aktiviti-aktiviti kerohanian seperti membaca dan menghafal Al-Quran, hadis2 dan sebagainya. Alangkah baiknya jika di Malaysia juga dipraktikkan begitu tapi apakan daya dunia sekarang terlalu menuntut kita untuk mengejar fulus demi survival hidup di dunia hingga adakala terleka untuk kumpul bekalan ke alam Akhirat... peringatan buat diri sendiri...

Sambil minum petang siang tadi, bercerita dengan hubby tentang blog wanita istimewa ini Ummi Roses yang begitu berani menegur anak2 remaja di KL pada satu ketika yang berkelakuan tidak senonoh dengan temannya. Begitu nekadnya beliau. Pada hemat saya, keberanian beliau itu disebabkan pengalaman beliau berhadapan dengan anak-anak remaja perempuan yang berada di bawah penjagaannya di Raudhatus Sakinah. Beliau tentu tidak sanggup melihat lebih ramai anak-anak remaja ini terjerumus dalam masalah yang sama. Tindakan beliau tentunya kerana berpegang pada prinsip "mencegah lebih baik daripada merawat". Dan saya sangat bersetuju.

Alangkah baiknya jika anak-anak remaja ini dapat dipupuk minat mereka ke arah beramal kepada masyarakat seperti menziarahi golongan pesakit2 di hospital, bergotong royong di rumah-rumah anak yatim atau golongan warga tua dan sebagainya.

Alangkah banyak yang boleh dilakukan sebagai bekalan amalan tetapi entah kenapa diri sering saja lebih gemar tidak berbuat apa2 dan membuang masa... :(

Saturday, October 24, 2009

Hari mengenang nostalgia...

Hari ni bukan main giat lagi scan gambar-gambar kenangan kembara ilmu satu ketika dulu. Hubby menyakat... "kira hari ni hari mengenang nostalgia la ni..." sambil tersenyum sinis... mau tak sindir... sibuk scan gambar sampai terlupa nak bancuh kopi tuk dia... ;b

Friday, October 23, 2009

Bajet 2010

netbook dan broadband untuk pelajar universiti dgn bayaran RM50 sebulan selama 2 tahun.

Ayuh techno daie!

Thursday, October 22, 2009

1Ummah!

InsyaAllah... satu hari nanti impian akan tercapai. Perjalanan yang jauh menuju satu destinasi bermula dengan langkah pertama!

Penduduk Islam Sedunia 1.57 bilion

WASHINGTON - Bilangan penduduk Islam dunia kini mencecah 1.57 bilion atau seorang daripada empat penduduk dunia menganut agama Islam, demikian menurut laporan Pew Forum on Religion and Public Life yang dikeluarkan semalam.

Projek yang mengambil masa selama tiga tahun untuk disiapkan itu turut memberi data mengejutkan iaitu bilangan penganut agama Islam di Jerman lebih banyak berbanding di Lebanon dan China mempunyai ramai penganut Islam berbanding Syria.

Data lain yang mengejutkan ialah lebih ramai penduduk Islam di Rusia jika dibandingkan dengan jumlah penduduk Islam di Jordan dan Libya.

Penduduk Islam di Habsyah hampir menyamai penduduk Islam di Afghanistan.

"Secara amnya, laporan ini menghapuskan pendapat menyatakan umat Islam itu ialah penduduk Arab dan Arab ialah Islam," kata penolong profesor Universiti Princeton, Amaney Jamal.

Pew yang merupakan cabang penyelidikan Universiti Princeton menyatakan, penganut Islam berada di belakang penganut Kristian yang dianggarkan 2.2 bilion pengikut.

Tugas sukar bagi menentukan penduduk umat Islam di 232 negara dan wilayah itu membabitkan penilaian sejumlah laporan banci penduduk, kajian demografi, tinjauan populasi dan bancian umum, kata laporan.

Laporan itu cuba untuk memecahkan penduduk Islam mengikut mazhab Sunah dan Syiah tetapi ia sukar dilaksanakan kerana hanya beberapa negara merekodkan pecahan tersebut, kata seorang penyelidik kanan, Brian Grim.

Laporan Pew mendapati sebanyak 13 peratus pengikut Islam berpegang kepada mazhab Syiah.

Sebanyak 80 peratus populasi Syiah tertumpu di Iran, Pakistan, India dan Iraq.

Hampir 60 peratus umat Islam berada di Asia, 20 peratus di Asia Barat dan Afrika Utara, 15 peratus tinggal di Afrika Sub-Sahara, 2.4 peratus di Eropah dan 0.3 peratus di Amerika Syarikat.

Sebanyak 317 juta umat Islam atau seperlima daripada populasi tinggal di negara-negara yang bukan negara majoriti Islam.

Hampir tiga perempat umat Islam tinggal sebagai minoriti di lima negara utama iaitu India (161 juta), Habsyah (28 juta), China (22 juta), Rusia (16 juta) dan Tanzania (13 juta). - AP

Sumber: Kosmo, 9 Okt 2009.

Bayi Al-Quran

Pada hemat saya... memang Allah berkuasa membuat apa-apa saja... keajaiban ada di sekeliling kita memang telah sekian lama. Matahari, bulan, alam semesta, diri kita sendiri... tiada apa yang perlu dihairankan. Yang penting kita beriman pada-Nya dengan menuruti segala perintah-Nya dan menjauhi segala larangan-Nya yang terkandung di dalam Al-Quran. Selain berkempen 1Malaysia... ada lagi satu kempen yang perlu dihebah-hebahkan... "Kita bijak mendekati Al-Quran!"

Bayi al-Quran diserbu


SEORANG ulama mendukung Ali di rumahnya di Kizlyar pada Isnin lalu.

KIZLYAR - Seorang bayi ajaib, Ali Yakubov membawa harapan keamanan kepada penduduk Dagestan, wilayah selatan Rusia yang majoritinya orang Islam selepas kehidupan mereka terseksa akibat keganasan agama yang berlarutan.

Pada minggu ini, beratus-ratus pelawat berbaris panjang untuk melihat bayi berusia sembilan bulan itu selepas beberapa ayat suci al-Quran muncul pada tubuhnya pada setiap Isnin dan Jumaat sebelum hilang dan digantikan dengan ayat baru.

Pada setiap hari, kira-kira 2,000 pelawat daripada 20 juta penduduk Islam Rusia datang untuk melihat bayi ajaib itu.

Di luar kediaman ibu bapa bayi berkenaan iaitu Shamil Yakubov dan isterinya, Madina Yakubov, kedua-duanya berusia 27 tahun, orang ramai dilihat berdoa sambil mengucapkan kesyukuran kepada Tuhan.

"Allah melindungi Dagestan," kata Akhmed Khadzhy iaitu seorang pesara dari Khasavyurt, bandar di sempadan Chechnya selepas tiga orang maut dalam pertempuran antara pasukan keselamatan Dagestan dan militan Islam pada malam sebelumnya.


KULIT Ali yang mengandungi ayat al-Quran.

Berwarna merah jambu dan panjang beberapa sentimeter, ayat suci al-Quran bermaksud bersyukur kepada Allah jelas tertera pada kaki kanan bayi itu pada minggu ini, kata beberapa pemimpin Islam.

Sekumpulan wartawan asing yang melawat bayi itu dapat menyaksikan dengan mata mereka sendiri, satu huruf tiba-tiba muncul selepas ayat tersebut hilang.

"Keajaiban ini adalah isyarat Tuhan supaya kita tampil untuk membantu saudara seagama kita bagi mengembalikan keamanan," kata seorang pemimpin di Kizlyar, Sagid Murtazaliyev.

"Kita jangan lupa bahawa wilayah ini dilanda peperangan," jelasnya kepada pihak media yang diundang untuk menyaksikan keanehan itu yang disifatkan sebagai isyarat Tuhan.


ALI dikerumuni orang ramai di rumahnya.

Bukti keajaiban itu merupakan isyarat Tuhan turut diperkuatkan dengan fakta bahawa bapa bayi itu bertugas dalam pasukan polis dan sering menjadi sasaran pembunuhan militan Islam di Dagestan yang dikuasai Rusia.

Para pemimpin tempatan pernah memaklumkan kepada Presiden Rusia, Dmitry Medvedev bahawa mereka sukar membendung penentangan kumpulan-kumpulan militan Islam yang didalangi rangkaian Al-Qaeda.

Akibatnya, keamanan yang dinikmati selama beberapa tahun di wilayah Dagestan, Ingushetia dan Chechnya musnah susulan pengeboman berani mati dan serangan bersenjata terhadap pihak polis dan pasukan keselamatan. - Reuters

Sumber: Kosmo, 23 Okt 2009.

*****

Ayat al-Quran pada kulit bayi


SEBAHAGIAN ayat al-Quran pada kulit Ali.

MOSCOW - Pakar-pakar perubatan di Rusia bingung berikutan penemuan ayat-ayat suci al-Quran dan Arab pada kulit seorang bayi berusia sembilan bulan di Dagestan, Rusia, lapor sebuah akhbar semalam.

Ayat-ayat itu muncul pada belakang, tangan, kaki dan perut Ali Yakubov pada setiap malam Isnin dan Jumaat sebelum hilang tetapi diganti dengan beberapa ayat al-Quran baru dua kali seminggu.

Pakar-pakar perubatan Rusia menyatakan, mereka tidak tahu bagaimana fenomena itu boleh berlaku selepas perkataan Allah mula muncul pada dagu bayi tersebut ketika dia berusia beberapa minggu.


MADINA mendukung anaknya, Ali.

Namun, ketika mengulas mengenainya, pakar-pakar perubatan dan keluarga bayi itu mengaku bahawa ayat-ayat suci itu menjelma sendiri pada badan Ali dan bukan ditulis oleh manusia.

"Ali akan berasa kurang sihat manakala suhu badannya meningkat kepada 40 darjah Celsius setiap kali ia berlaku menyebabkan dia menangis," kata ibunya Madina Yagubova.

Kini, tempat Ali dilahirkan iaitu di Kampung Red Oktober, Dagestan menjadi tumpuan orang ramai yang mahu melihat keanehan itu.


SEPOTONG ayat al-Quran pada peha Ali.

Paparan mengenai kejadian aneh di Dagestan, wilayah selatan Rusia yang menjadi sasaran pertempuran antara tentera Rusia dengan pejuang-pejuang Islam itu turut dipaparkan di laman perkongsian video YouTube.

"Ali merupakan tanda kebesaran Tuhan. Kelahirannya di Dagestan bagi menyedarkan penduduknya supaya bersatu," kata seorang ahli parlimen di wilayah itu, Akhmedpasha Amiralaev. - Agensi

Sumber: Kosmo, 21 Okt 2009.

Akibatnya...



CARDIFF - Gambar seorang wanita mabuk dengan seluar dalamnya terlondeh sehingga di bahagian buku lali dan berjalan terhuyung hayang telah memberi kejutan berhubung budaya minum arak di Britain, lapor sebuah akhbar semalam.

Sumber: Kosmo, 23 Okt 2009.

Wednesday, October 21, 2009

Program Anakku Anak Soleh



Daftar kakak (anak sulung) untuk ikuti program ni. Mamanya dah daftar dulu baru tanya anak daranya. Mamanya seperti biasa menggunakan kuasa vetonya. Alhamdulillah kakak eager sangat nak join. Siap nak ajak kawan-kawan lagi tu :)

Monday, October 19, 2009

Perjalanan hidup



Dari mana?

"Tidakkah manusia itu melihat dan mengetahui, bahawa Kami telah menciptakan dia dari (setitis) air benih? Dalam pada itu setelah Kami sempurnakan kejadiannya dan tenaga kekuatannya) maka dengan tidak semena-mena menjadilah ia seorang pembantah yang terang jelas bantahannya (mengenai kekuasaan Kami menghidupkan semula orang-orang yang mati)." (Surah Yaasin: Ayat 77)

Selingan fakta sains yang amat menarik!
The testicle lies inside the scrotum and produces as many as 12 trillion sperm in a male's lifetime, about 400 million of which are ejaculated in one average intercourse. Each sperm takes about seventy-two days to mature and its maturity is overseen by a complex interaction of hormones.

Sumber: Innerbody

Komen saya...
Wah! 400 million! Bayangkan dalam 400 million tu, kita pulak yang satu-satunya ni terpilih untuk membesar di dalam rahim ibu tercinta dan seterusnya dilahirkan ke dunia dan menjadi seperti diri kita sekarang ni!

Ya! Itulah kita! Kita sememangnya hebat kerana kita adalah seorang pejuang! Pejuang yang berjuang untuk mendapatkan peluang menghirup udara dunia yang percuma ni!

Soalan kedua yang bermain di minda...

Hendak ke mana pula?

"Sesungguhnya aku jadikan manusia sebagai khalifah di bumi." (Surah Al-Baqarah: Ayat 30)

“Tidak Aku jadikan jin dan manusia melainkan untuk pengabdian kepadaKu. Aku tidak mengkehendaki rezeki sedikitpun daripada mereka dan Aku tidak mengkehendaki supaya mereka memberi Aku makan.”(Surah az-Zariyat: Ayat 56-57)

“Maka apakah kamu mengira bahawa sesungguhnya Kami menciptakan kamu secara main-main (sesaja) dan bahawa kamu tidak akan dikembalikan kepada kami? Maka Maha Tinggi Allah, Raja Yang Sebenarnya, tidak ada Tuhan selain Dia, Tuhan (yang mempunyai) ‘Arasy yang mulia”.(Surah Al-Mukminun: Ayat 115-116)

"Dia telah menciptakan kamu dari bumi (tanah) dan menjadikan kamu pemakmurnya." (Surah Hud: Ayat 61)

Lagi persoalan yang bermain-main di minda...

Apakah perkara yang pastinya lambat-laun dihadapi oleh setiap manusia?

“Dan mereka berkata: Kehidupan ini tidak lain hanyalah kehidupan di dunia sahaja, kita mati dan kita hidup dan tiada yang dapat membinasakan kita melainkan masa.” (Surah al-Jaathiyah: Ayat 24)

“Dan tiadalah kehidupan di dunia ini melainkan senda gurau dan mainan belaka. Dan sesungguhnya akhirat itulah sebenarnya kehidupan, jika mereka mengetahui.” (Surah al-Ankabut: Ayat 64)

Yup! Mati! Mana ada manusia yang tak mati-mati bukan? Manusia yang paling lama hiduppun setakat 122 tahun je setakat ni.

Lagi fakta menarik!

Foto: Jeanne Calment.

The longest unambiguously documented lifespan is that of Jeanne Calment of France (1875–1997), who died aged 122 years and 164 days.

Sumber: Wikipedia

Soalan terakhir yang bermain di minda saya sekarang ini...

Apakah persediaan kita untuk menuju ke destinasi akhir kehidupan manusia ni?

"Sesungguhnya solatku, ibadatku, hidup dan matiku hanya kerana Allah Tuhan sekalian Alam."

"Hai sekalian manusia, bertaqwalah kepada Rabb-mu yang telah menciptakan kamu dari yang satu, dan daripadanya Allah menciptakan isteri (untukmu), dan daripada keduanya Allah memperkembang-biakkan lelaki dan perempuan yang banyak (ramai)! Dan bertaqwalah kepada Allah, yang dengan (mempergunakan) nama-Nya kamu saling meminta satu sama lain! Dan (peliharalah) hubungan silaturrahim! Sesungguhnya Allah selalu menjaga dan mengawasi kamu." (Surah An-Nisa' : 1).

Ehm... Nampaknya inilah kitaran hidup... last2 sekali berbalik ke soalan pertama... anak2 kita pulak yang dilahirkan. Mereka juga semuanya hebat... I love my 4 little Khalifahs! :)

Terima kasihlah kerana sudi membaca omongan kosong saya ni... Omongan kosong ke?

Rujukan saya lagi di laman web Science And Islam.


Sebenarnya saya sangat suka dengan video ni cuma di hujung-hujungnya tu ehmm... so-so... maaf... untuk education ya. Err... can somebody help me to cut that part?

Sokong TV Islam!

Saya sangat menyokong usaha murni pihak JAKIM ini. Memang telah terbukti minda manusia sangat mudah terpengaruh dengan apa yang dilihatnya hari-hari terutamanya pengaruh dari TV! Kalau hari-hari asyik disogokkan dan diperlihatkan dengan perkara-perkara yang melanggar hukum syariat, maka begitulah juga bentuk pemikiran yang akan terhasil dalam minda manusia! Tahniah JAKIM! Tak sabar menunggu penyiarannya dilaksanakan di seluruh Malaysia.


Prof. Madya Dr. Zulkiple Abd. Ghani

MEGA: Malaysia bakal memiliki TV Islam melalui TV JAKIM. Apakah ciri-ciri yang perlu ada di dalamnya?

DR. ZULKIPLE: Pertamanya kita bersyukur kerana telah sekian lama suara mewujudkan TV Islam, akhirnya idea tersebut kini mula mendapat perhatian. Jangan lupa bahawa di Iran usaha ini telah dimulakan sejak tahun 1979.

Kita boleh belajar dari mereka di mana-mana yang perlu. Berkaitan dengan ciri-ciri, paling kurang kita kena tengok tiga perkara penting.

Pertama, dari sudut falsafah dan dasarnya. Yang jelas ia akan menjadi panduan ke mana hala tuju TV Islam ini. Islam mengutamakan fikiran dan ilmu. Kita tidak boleh simplistik, dengan mengatakan biar penerbit menentukan. Mereka tahu apa yang perlu dibuat.

Jika kita banding ada TV dikendali secara free-enterprise, ada berbentuk public broadcasting malah ada berbentuk autoritarian. Kita kena tentukan dasar ini secara jelas.

Di peringkat permulaan ini, falsafah kita ialah TV Islam mesti menggambarkan Islam dalam erti kata sebenarnya. Dulu kita sebut Islam syumul atau Islam sebagai cara hidup.

Justeru sebagai alat atau seperti yang selalu disebut the medium is the message, TV Islam adalah gambaran tentang Islam itu sendiri. Islam yang mengutamakan kesejahteraan, keamanan dan kebahagiaan hidup.

Ia membawa kita kepada perkara atau ciri yang kedua, iaitu tentang pengisian program. Programnya tentulah juga bersifat komprehensif seperti dikehendaki oleh Islam.

Islam mengajar tentang prinsip berekonomi, beribadat, berpolitik, bersosial, berhibur dan semua aspek dalam kehidupan. TV Islam tentulah tidak setakat program membaca al-Quran atau memahami hadis-hadis walaupun ini antara yang terpenting.

Program boleh datang dalam pelbagai format dan tidak terhad kepada talk show atau forum sahaja. Malah kini kreativiti dan inovasi adalah satu tuntutan dalam persaingan merebut minat khalayak.

Juga kita kena lihat dari sudut model, yang ketiganya. Kita tahu kos mengendalikan sebuah stesen TV bukan murah. Ia memerlukan jutaan ringgit, juga sumber tenaga mahirnya.

Jadi kita kena fleksibel dalam perkara-perkara tertentu, misalnya tentang iklan dan kreativiti. Kita kena tentukan beberapa kriteria yang memenuhi kehendak Islam, di mana kita tidak berkompromi dalam perkara pokok tapi kita membuka ruang seluas-luasnya untuk kreativiti.

TV Jakim itu nanti pastinya menimbulkan skeptism. Adakah bentuk hiburannya nasyid dan qasidah sahaja?

DR. ZULKIPLE: Kita tahu sebab selama ini bila disebut rancangan 'agama' TV kita sudah dibentuk sejak sekian lama. Misalnya kita mula TV dengan bacaan al-Quran dan tutup dengan doa.

Juga kita macam sudah sebati dengan format forum dan ceramah. Satu yang mesti kita sedar ialah bagaimana kita perlu branding baru. Kita bukan lagi menumpang waktu siaran tapi mengendalikan sebuah stesen sendiri.

Sudah tentu TV Islam ini akan mempunyai kategori rancangannya sendiri. Kita akan ada berita, rancangan bersifat informasi, hiburan, program realiti, drama, dokumentari malah program juga perlu disusun untuk setiap lapisan umur dan minat khalayak. Apa pun kita perlu bermula dan menambah baik dari semasa ke semasa.

Ada juga yang beranggapan penelitian dari segi etika dan ketepatan berita mengikut Islam di mana tidak membenarkan ruangan seperti gosip dan sensasi akan menyebabkan TV kehilangan penonton?

DR. ZULKIPLE: Sebenarnya ruang berkarya untuk TV Islam cukup luas. Kita tidak boleh melihat kepada beberapa praktik negatif seperti gosip liar, fitnah dan adu domba.

Kita kena bina sebuah model yang mengutamakan kesejahteraan, perpaduan dan saling hidup bersama dengan keadaan rukun damai. Fitrah manusia cenderung kepada perkara-perkara yang baik.

Kita tahu persaingan merebut minat khalayak adalah terlalu sengit kini dengan puluhan rangkaian yang ada. Setiap rangkaian ada peminat tersendiri. TV Islam memang perlu bersaing dengan satu standard yang tinggi.

Kita cukup positif bahawa khalayak yang mengutamakan tamadun, ilmu, etika perlu dibentuk dan menjadi kelompok terbesar dalam negara kita.

Apabila dilancarkan kelak, ini membuka lembaran baru bagi Malaysia dalam mempelopori TV Islam. Bagaimana usaha ini dapat diperhebatkan untuk manfaat negara-negara di bawah Persidangan Negara-negara Islam (OIC)?

DR. ZULKIPLE: Seperti yang saya sebutkan, Iran sebagai sebuah negara OIC telah memulakan usaha ini sejak sekian lama.

Mereka melalui fasa jatuh bangun yang kita boleh pelajari dan laksanakan apa yang sesuai di negara kita. Malah banyak pengalaman itu ditulis oleh para sarjana mereka.

Misalnya mereka berjaya menerbitkan filem-filem yang memenangi anugerah antarabangsa, tapi masih dalam lingkungan syariat. Kita memang boleh menggembleng sumber-sumber yang pelbagai di negara OIC. Kita perlu belajar bagaimana mewujudkan sebuah production house seperti Hollywood yang mampu membekalkan penerbitan-penerbitan berkualiti dalam acuan kita sendiri.

Seperkara yang menghantui TV Islam adalah tentang pengiklanan. Mampukah ia bertahan dan apakah akan ada mereka yang mahu mengiklan di TV itu nanti?

DR. ZULKIPLE: Sebenarnya pengendalian sebuah stesen TV mempunyai strukturnya tersendiri. Kita perlu fahami bagaimana untuk bersaing secara sihat dan boleh bertahan (survive).

Iklan adalah sebahagian dari sumber pendapatan bagi stesen TV dan ia perlu di sokong oleh entiti perniagaan kita. Ia adalah berdasarkan konsep menang-menang, bukan setakat untuk memberi sahaja tanpa 'pulangan'.

Pun begitu, saya percaya di peringkat permulaan ini, strategi-strategi tertentu telah difikirkan untuk memastikan TV Islam di bawah kendalian Jakim boleh muncul sebagai saluran alternatif.

Malah dengan pengendalian yang bijak, disokong pula oleh khalayak yang matang, ia akan menjadi titik sejarah baru bagi negara kita.

Jangan lupa kita juga perlu belajar bagaimana rangkaian lain seperti al-Jazeera mampu ke peringkat antarabangsa.

Sumber: Utusan

Chicken pox menyerang lagi!

Seorang lagi mangsa terbaru telah dikenalpasti dijangkiti chicken pox iaitulah dia my hubby. Habis bengkak-bengkak mukanya. Seriyau jugak menengoknya. Macam manalah kalau kena kat diri sendiri? Sabarlah ye hubby...

Pesanan buat diri sendiri dan hubby tersayang...
Dari Abdullah r.a katanya: “Aku datang mengunjungi Rasulullah s.a.w ketika beliau sakit, lalu kusentuh Baginda seraya berkata “Ya, Rasulullah! Demammu bertambah teruk.” Jawab Baginda, “Memang demamku sama dengan dua orang kamu.” Kataku pula,“ semoga anda mendapat pahala berganda pula.” Jawab Baginda : “Semoga!” Kemudian sabda baginda pula: “Tidak ada seorang Muslim yang ditimpa cubaan berupa sakit dan sebagainya melainkan dihapuskan Allah Taala dosa-dosanya seperti pohon kayu menggugurkan daunnya.”

Anas r.a berkata, Rasulullah bersabda “Bahawa besarnya sesuatu balasan itu menurut besarnya sesuatu bencana ujian, dan bahawa Allah apabila mengasihi sesuatu kaum diuji mereka, kemudian sesiapa yang menerima ujian itu dengan reda, maka dia akan beroleh keredhaan Allah, dan sesiapa yang bersikap keluh kesah serta benci menerima ujian itu, maka dia akan mendapat kemurkaan daripada Allah.” (Riwayat At-Tirmidzi dan Ibnu Majah)

Sunday, October 18, 2009

Life is about making choice...

Life is about making choice...


Foto: fadhlyoke


Foto: thegreenhead

Madu atau racun??? Apa ke halnya aku nak minum racun???


Foto: Minaq Jinggo


Foto: Pembina N9

Nak gi konsert ke ceramah? Hish apa ke soalannya ni? Tentulah tengok konsert lagi syiok!


Sekadar gambar perhiasan dunia.


Foto: Hizbut Tahrir

Pakaian tutup aurat atau yang ketat lagi terdedah? Err... tutup aurat? Ergh... rimas... panas!!!


Foto: info-jariah.blogspot.com


Foto: puadede.com

Gotong royong di rumah anak yatim atau merempit di jalan raya? Remp-It la lagi syiok... menang dapat hadiah awek cun...

Syurga atau Neraka??? Hmm...

Katakanlah, "Tidaklah sama yang buruk dengan yang baik, meskipun banyaknya yang buruk itu menarik hatimu..." (QS 5:100)

"Adapun orang yang melampaui batas, dan lebih mengutamakan kehidupan dunia, maka sesungguhnya nerakalah tempat tinggalnya. Dan adapun orang yang takut kepada kebesaran Tuhannya dan menahan diri dari keinginan hawa nafsunya maka sesungguhnya syurgalah tempat tinggalnya." (QS 79 : 37-41)

Allah berfirman dalam Quran: "Tiap-tiap yang bernyawa pasti akan merasakan mati.Dan sesungguhnya pada hari kiamat sajalah disempurnakan pahalamu. Barangsiapa dijauhkan dari neraka dan dimasukkan kedalam syurga,maka sungguh ia telah beruntung, Kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah kesenangan yang memperdayakan." (Surah Ali Imran : 185)

Allah Taala berfirman yang bermaksud: “Dan (sebaliknya) sesiapa yang berada di dunia ini (dalam keadaan) buta (matahatinya), maka ia juga buta di akhirat dan lebih sesat lagi jalannya” (Surah al-Israa’ :72)

Wajah-wajah generasi pewaris ummah

Sedih mengenangkan bahawa beginilah suasana persekitaran yang akan ditempuhi oleh anak-anak. Hanya usaha membekalkan mereka dengan iman sajalah yang mampu mengawasi langkah-langkah mereka. Diri ini akan terus berusaha sedaya-upaya dan kepada Allah sahajalah diri ini berserah.
Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:
"Setiap kamu adalah pemimpin dan setiap kamu akan ditanya mengenai kepimpinannya. Imam (Ketua Negara) adalah pemimpin dan akan ditanya mengenai kepimpinannya, Suami (bapa) adalah pemimpin dan akan ditanya mengenai kepimpinannya, Wanita pemimpin di rumah suaminya dan akan ditanya mengenai kepimpinannya, Orang Gaji adalah pemimpin kepada harta benda yang diamanahkan kepadanya dan dia akan ditanya mengenai kepimpinannya. Tiap-tiap kamu adalah pemimpin dan kamu akan ditanya mengenai kepimpinan kamu". (Hadis Riwayat al-Bukhari, Muslim, Abu Daud, al-Tirmizi dan Ahmad)

Wahai diri ini! Wahai mereka yang sedang memegang kekuasaan! Kita sama-sama punya amanah!
"Barangsiapa di antara kamu melihat kemungkaran, maka hendaklah ia ubah dengan tangannya, jika tidak sanggup, maka dengan lidahnya, jika tidak sanggup juga dengan hatinya,tetapi itu adalah selemah-lemah iman. (Hadis riwayat Muslim)

Jadikan Al-Quran panduan hidup kerana di dalamnya terkandung segala jawapan kepada setiap persoalan hidup di dunia ini.

Laksanakanlah hukum dari ketetapan Allah agar terhindar dari segala punca kepada kerosakan akhlak yang melanda di mana-mana saja sekarang ini.
“Wahai orang-orang yang beriman! Masuklah kamu ke dalam agama Islam (dengan mematuhi) segala hukum-hakamnya; dan janganlah kamu menurut jejak langkah syaitan; sesungguhnya syaitan itu musuh bagi kamu yang terang nyata”. (Surah Al-Baqarah:208)


Allah SWT berfirman: "(Tetapi kebanyakan kamu tidak melakukan yang demikian), bahkan kamu utamakan kehidupan dunia; padahal kehidupan akhirat lebih baik dan lebih kekal." (Surah al-A'la: 16-17)

TIGA gadis Melayu menari atas meja sebuah pusat hiburan di KL Sentral dalam intipan wartawan Kosmo! baru-baru ini.

KUALA LUMPUR - Pengunjung sebuah pusat hiburan di KL Sentral seolah-olah ingin menunjuk handal apabila tanpa segan silu meneguk arak serta melakukan tarian aksi lucah di atas meja yang dituang arak dan dinyalakan api.

Mereka yang rata-ratanya gadis Melayu, berpakaian seksi berdiri di atas meja penerima pesanan dan mula menari dengan aksi menggiurkan mengikut irama muzik yang rancak.

Melihat akan gerak-geri tarian mereka, perbuatan gadis terbabit seolah-olah meniru budaya Patpong yang terdapat di Thailand.

Apa yang menjadi persoalan ialah bagaimana pusat hiburan terkenal dan beroperasi sejak hampir dua tahun itu boleh menjalankan perniagaannya melebihi masa yang ditetapkan, seolah-olah pengusahanya 'kebal' daripada tindakan undang-undang.

Umum sedia maklum, semua pusat hiburan hanya dibenarkan beroperasi hingga pukul 3 pagi tetapi pemilik premis itu dengan selamba melanjutkan perniagaannya sehingga pukul 5 pagi.

Difahamkan, premis tersebut bukan sahaja dikunjungi oleh golongan remaja yang inginkan kehidupan bebas.

Seorang pengunjung yang jelek dengan gejala itu telah membawa wartawan Kosmo! meninjau premis berkenaan baru-baru ini

Dia yang ingin dikenali sebagai Faris, 30-an memberitahu, kegiatan seperti itu bukan lagi satu keganjilan bagi warga kota kerana pengunjung di kalangan orang Melayu yang datang ke situ dianggap sebagai orang yang dihormati dan mempunyai cita rasa tinggi.
Katakanlah, "Tidaklah sama yang buruk dengan yang baik, meskipun banyaknya yang buruk itu menarik hatimu..." (QS 5:100)

"Adapun orang yang melampaui batas, dan lebih mengutamakan kehidupan dunia, maka sesungguhnya nerakalah tempat tinggalnya. Dan adapun orang yang takut kepada kebesaran Tuhannya dan menahan diri dari keinginan hawa nafsunya maka sesungguhnya syurgalah tempat tinggalnya." (QS 79 : 37-41)

Tak sanggup rasanya menanggung bala bencana dari-Nya. Tak mustahil jika kita asyik terleka!

Saturday, October 17, 2009

Anak haram bercambah



Anak haram bercambah
Oleh NAZARALI SAERIL dan ASMIZAN MOHD SAMIRAN
metahad@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: Amalan seks bebas di kalangan remaja pada masa ini boleh dianggap memasuki zon kritikal apabila data dikumpul daripada dua rumah perlindungan wanita di Lembah Klang mencatatkan 2,701 kes kehamilan luar nikah sejak 1996 sehingga September lalu.

Jika diambil kira statistik rumah perlindungan lain di seluruh negara, kes yang tidak dilaporkan dan kejadian buang bayi yang berlaku hampir setiap hari, angka sebenar remaja hamil luar nikah pasti meningkat berlipat kali ganda.

Pengasas Pusat Kebahagiaan Wanita dan Remaja (Kewaja), Yahya Mohamed Yusof, berkata sejak beliau membuka rumah perlindungan itu 21 tahun lalu yang secara khusus menguruskan kebajikan wanita hamil luar nikah, secara purata 191 bayi tak sah taraf dilahirkan di Kewaja setiap tahun atau 16 bayi sebulan.

“Lebih membimbangkan, ketika jumlah kes yang saya kendalikan meningkat, usia wanita hamil luar nikah itu makin menurun kerana ada yang baru berusia 15 tahun,” katanya.

Bagi Yang Dipertua Baitul Fiqh, Juhaidi Yean Abdullah, secara purata pihaknya menguruskan lapan hingga 10 wanita hamil luar nikah setiap bulan dan sepanjang lima tahun kewujudannya rumah perlindungan itu menguruskan 220 kes wanita hamil luar nikah.

“Yang dikesalkan, ketika kami beri bantuan kepada wanita hamil luar nikah dengan matlamat utama bagi mengelak mereka menggugurkan kandungan atau membuang bayi, ada yang cuba ambil kesempatan.

“Ini terbukti apabila seorang wanita berulang kali datang kepada kami apabila hamil luar nikah enam kali. Dia akhirnya kami serahkan kepada pusat pemulihan akhlak untuk tindakan lanjut. Ia kes kronik, tetapi kami tidak boleh berbuat apa-apa jika empunya diri tidak mahu mengubah sikap,” katanya.

Juhaidi berkata, bukan mudah menjaga sekumpulan hamil luar nikah dalam satu masa tetapi pihaknya sanggup memikul tanggungjawab itu demi kepentingan anak yang bakal lahir.

Menurutnya, antara bantuan Baitul Fiqh kepada wanita hamil luar nikah ialah mengurus proses kelahiran di hospital dan pendaftaran kelahiran bayi.

“Kami turut membantu mencari ibu bapa angkat untuk bayi itu dengan prosedur ketat. Setiap permohonan disaring dengan mengambil kira latar belakang, pendapatan dan pengetahuan agama,” katanya.

Sementara itu, Yahya menekankan kerjasama seluruh anggota masyarakat bermula daripada pemimpin, guru, agensi penguat kuasa dan ibu bapa untuk menghentikan percambahan anak luar nikah di kalangan masyarakat negara ini.

“Trend wanita lahir anak luar nikah kini sangat membimbangkan kerana ia dianggap perkara biasa dan bukan lagi hal besar. Bayangkan, hampir setiap hari secara purata saya terima dua panggilan telefon berkaitan masalah hamil luar nikah.

“Sampai satu tahap Kewaja terpaksa tolak permintaan mereka untuk mendapatkan bantuan dan perlindungan kerana kami tidak lagi mampu. Namun mereka tetap mendesak dan ada yang merayu,” katanya.

Ditanya punca meningkatnya kes kehamilan luar nikah, Yahya, 45, merumuskan masalah keluarga menjadi penyebab utama.

“Ibu, ayah, adik beradik dan keluarga hidup dalam penuh kejahilan. Penghayatan agama entah ke mana dan ada ibu bapa menyalahkan anak kerana ‘tidak pandai jaga’ yang bermaksud boleh melakukan hubungan terlarang tetapi jangan sampai mengandung. (Ya Allah, janganlah aku termasuk dalam golongan ibubapa yang begini. Mohon dijauhi...)

“Kesudahannya, walaupun bertaubat dan menyesal, suasana kehidupan seperti itu menyebabkan mereka kembali terjebak. Apa pun, kes berulang seperti ini tidak banyak,” katanya.

Beliau mencadangkan satu peraturan yang membuatkan sesiapa saja takut untuk terbabit dengan seks bebas sehingga mengandung anak luar nikah diwujudkan.

“Sebagai contoh, mana-mana pasangan yang dikesan melakukan hubungan seks selain suami isteri, tidak kira sama ada yang beragama Islam atau dengan pasangan berbeza agama, mereka perlu dihukum. (Tegakkan hukum Allah!)

“Operasi seperti mencegah lumba haram atau dadah juga perlu diselitkan dengan siasatan sama ada yang terbabit dengan gejala negatif itu melakukan seks bebas. Tangkap dan hukum mereka, baru timbul perasaan takut,” katanya yang kini menguruskan 61 wanita hamil luar nikah di pusat perlindungan kelolaannya.

“Dan janganlah kamu mendekati zina; Sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji dan suatu jalan yang amat buruk.” (Surah Al-Isra’:32)

serupa tapi berbeza?




1 Malaysia...


1 Kalimah Syahadah...

Simbolnya serupa namun inspirasinya berbeza dalam suasana yang juga berbeza. Hmm...

Friday, October 16, 2009

Mendidik anak taat syariat

Ditulis oleh Farid Ma'ruf di/pada Februari 4, 2007

Menjadi orangtua pada zaman globalisasi saat ini tidak mudah. Apalagi jika orangtua mengharapkan anaknya tidak sekadar menjadi anak yang pintar, tetapi juga taat dan salih. Menyerahkan pendidikan sepenuhnya kepada sekolah tidaklah cukup. Mendidik sendiri dan membatasi pergaulan di rumah juga tidak mungkin. Membiarkan mereka lepas bergaul di lingkungannya cukup berisiko. Lalu, bagaimana cara menjadi orangtua yang bijak dan arif untuk menjadikan anak-anaknya taat pada syariah?

Asah Akal Anak untuk Berpikir yang Benar
Hampir setiap orangtua mengeluhkan betapa saat ini sangat sulit mendidik anak. Bukan saja sikap anak-anak zaman sekarang yang lebih berani dan agak ’sulit diatur’, tetapi juga tantangan arus globalisasi budaya, informasi, dan teknologi yang turut memiliki andil besar dalam mewarnai sikap dan perilaku anak.
“Anak-anak sekarang beda dengan anak-anak dulu. Anak dulu kan takut dan segan sama orangtua dan guru. Sekarang, anak berani membantah dan susah diatur. Ada saja alasan mereka!”
Begitu rata-rata komentar para orangtua terhadap anaknya. Yang paling sederhana, misalnya, menyuruh anak shalat. Sudah jamak para ibu ngomel-ngomel, bahkan sambil membentak, atau mengancam sang anak agar mematikan TV dan segera shalat. Di satu sisi banyak juga ibu-ibu yang enggan mematikan telenovela/sinetron kesayangannya dan menunda shalat. Fenomena ini jelas membingungkan anak.
Pandai dan beraninya anak-anak sekarang dalam berargumen untuk menolak perintah atau nasihat, oleh sebagian orangtua atau guru, mungkin dianggap sebagai sikap bandel atau susah diatur. Padahal bisa jadi hal itu karena kecerdasan atau keingintahuannya yang besar membuat dia menjawab atau bertanya; tidak melulu mereka menurut dan diam (karena takut) seperti anak-anak zaman dulu.
Dalam persoalan ini, orangtua haruslah memperhatikan dua hal yaitu: Pertama, memberikan informasi yang benar, yaitu yang bersumber dari ajaran Islam. Informasi yang diberikan meliputi semua hal yang menyangkut rukun iman, rukun Islam dan hukum-hukum syariah. Tentu cara memberikannya bertahap dan sesuai dengan kemampuan nalar anak. Yang penting adalah merangsang anak untuk mempergunakan akalnya untuk berpikir dengan benar. Pada tahap ini orangtua dituntut untuk sabar dan penuh kasih sayang. Sebab, tidak sekali diajarkan, anak langsung mengerti dan menurut seperti keinginan kita. Dalam hal shalat, misalnya, tidak bisa anak didoktrin dengan ancaman, “Pokoknya kalau kamu nggak shalat dosa. Mama nggak akan belikan hadiah kalau kamu malas shalat!”
Ajak dulu anak mengetahui informasi yang bisa merangsang anak untuk menalar mengapa dia harus shalat. Lalu, terus-menerus anak diajak shalat berjamaah di rumah, juga di masjid, agar anak mengetahui bahwa banyak orang Muslim yang lainnya juga melakukan shalat.
Kedua, jadilah Anda teladan pertama bagi anak. Ini untuk menjaga kepercayaan anak agar tidak ganti mengomeli Anda—karena Anda hanya pintar mengomel tetapi tidak pintar memberikan contoh.
Terbiasa memahami persoalan dengan berpatokan pada informasi yang benar adalah cara untuk mengasah ketajaman mereka menggunakan akalnya. Kelak, ketika anak sudah sempurna akalnya, kita berharap, mereka mempunyai prinsip yang tegas dan benar; bukan menjadi anak yang gampang terpengaruh oleh tren pergaulan atau takut dikatakan menjadi anak yang tidak ‘gaul’.

Tanamkan Akidah dan Syariah Sejak Dini
Menanamkan akidah yang kokoh adalah tugas utama orangtua. Orangtualah yang akan sangat mempengaruhi tumbuh dan berkembangnya sendi-sendi agama dalam diri anak. Rasulullah saw. bersabda:

Setiap anak dilahirkan dalam keadaan fitrah. Ibu dan bapaknyalah yang menjadikannya Yahudi, Nasrani, atau Majusi. (HR al-Bukhari).

Tujuan penanaman akidah pada anak adalah agar si anak mengenal betul siapa Allah. Sejak si bayi dalam kandungan, seorang ibu bisa memulainya dengan sering bersenandung mengagungkan asma Allah. Begitu sudah lahir, orangtua mempunyai kesempatan untuk membiasakan si bayi mendengarkan ayat-ayat al-Quran. Pada usia dini anak harus diajak untuk belajar menalar bahwa dirinya, orangtuanya, seluruh keluarganya, manusia, dunia, dan seluruh isinya diciptakan oleh Allah. Itu sebabnya mengapa manusia harus beribadah dan taat kepada Allah.
Lebih jauh, anak dikenalkan dengan asma dan sifat-sifat Allah. Dengan begitu, anak mengetahui betapa Allah Mahabesar, Mahaperkasa, Mahakaya, Mahakasih, Maha Melihat, Maha Mendengar, dan seterusnya. Jika anak bisa memahaminya dengan baik, insya Allah, akan tumbuh sebuah kesadaran pada anak untuk senantiasa mengagungkan Allah dan bergantung hanya kepada Allah. Lebih dari itu, kita berharap, dengan itu akan tumbuh benih kecintaan anak kepada Allah; cinta yang akan mendorongnya gemar melakukan amal yang dicintai Allah.
Penanaman akidah pada anak harus disertai dengan pengenalan hukum-hukum syariah secara bertahap. Proses pembelajarannya bisa dimulai dengan memotivasi anak untuk senang melakukan hal-hal yang dicintai oleh Allah, misalnya, dengan mengajak shalat, berdoa, atau membaca al-Quran bersama.
Yang tidak kalah penting adalah menanamkan akhlâq al-karîmah seperti berbakti kepada orangtua, santun dan sayang kepada sesama, bersikap jujur, berani karena benar, tidak berbohong, bersabar, tekun bekerja, bersahaja, sederhana, dan sifat-sifat baik lainnya. Jangan sampai luput untuk mengajarkan itu semua semata-mata untuk meraih ridha Allah, bukan untuk mendapatkan pujian atau pamrih duniawi.

Kerjasama Ayah dan Ibu
Tentu saja, anak akan lebih mudah memahami dan mengamalkan hukum jika dia melihat contoh real pada orangtuanya. Orangtua adalah guru dan orang terdekat bagi si anak yang harus menjadi panutan. Karenanya, orangtua dituntut untuk bekerja keras untuk memberikan contoh dalam memelihara ketaatan serta ketekunan dalam beribadah dan beramal salih. Insya Allah, dengan begitu, anak akan mudah diingatkan secara sukarela.
Keberhasilan mengajari anak dalam sebuah keluarga memerlukan kerjasama yang kompak antara ayah dan ibu. Jika ayah dan ibu masing-masing mempunyai target dan cara yang berbeda dalam mendidik anak, tentu anak akan bingung, bahkan mungkin akan memanfaatkan orangtua menjadi kambing hitam dalam kesalahan yang dilakukannya. Ambil contoh, anak yang mencari-cari alasan agar tidak shalat. Ayahnya memaksanya agar shalat, sementara ibunya malah membelanya. Dalam kondisi demikian, jangan salahkan anak jika dia mengatakan, “Kata ibu boleh nggak shalat kalau lagi sakit. Sekarang aku kan lagi batuk, nih…”

Peran Lingkungan, Keluarga, dan Masyarakat
Pendidikan yang diberikan oleh orangtua kepada anak belumlah cukup untuk mengantarkan si anak menjadi manusia yang berkepribadian Islam. Anak juga membutuhkan sosialisasi dengan lingkungan tempat dia beraktivitas, baik di sekolah, sekitar rumah, maupun masyarakat secara luas.
Di sisi inilah, lingkungan dan masyarakat memiliki peran penting dalam pendidikan anak. Masyarakat yang menganut nilai-nilai, aturan, dan pemikiran Islam, seperti yang dianut juga oleh sebuah keluarga Muslim, akan mampu mengantarkan si anak menjadi seorang Muslim sejati.
Potret masyarakat sekarang yang sangat dipengaruhi oleh nilai dan pemikiran materialisme, sekularisme, permisivisme, hedonisme, dan liberalisme merupakan tantangan besar bagi keluarga Muslim. Hal ini yang menjadikan si anak hidup dalam sebuah lingkungan yang membuatnya berada dalam posisi dilematis. Di satu sisi dia mendapatkan pengajaran Islam dari keluarga, namun di sisi lain anak bergaul dalam lingkungan yang sarat dengan nilai yang bertentangan dengan Islam.
Tarik-menarik pengaruh lingkungan dan keluarga akan mempengaruhi sosok pribadi anak. Untuk mengatasi persoalan ini, maka dakwah untuk mengubah sistem masyarakat yang bertentangan dengan nilai-nilai Islam mutlak harus di lakukan. Hanya dengan itu akan muncul generasi Islam yang taat syariah. Insya Allah. []

Rujukan: Baiti Jannati

Thursday, October 15, 2009

Bagaimana masa depan anak-anakku

Sekejap tadi aku cuba mencari2 berita tentang Palestin. Entah bagaimanalah keadaan mereka di sana. Lemahnya imanku yang sekadar berupaya membenci dalam hati. Sekali-sekala timbul persoalan, kenapa aku rasa seperti aku terlalu banyak membuang masa dalam hidup ini. Aku hanya sibuk di lingkungan keluarga dan kerjaya. Hati terasa ingin sekali berbuat sesuatu demi ummah tapi ada sesuatu yang membelenggu langkah kakiku. Malas? Berada di comfort zone? Aku hanya mampu berdoa Allah menerima usaha kecilku dalam cuba mendidik diri sendiri dan anak-anak-anak agar sentiasa mengemudi hidup demi mendapat redhaNya jua. Entah di manalah aku jika Allah tak sudi meminjamkan nafas ini kepadaku.

Melihat perbahasan di PWTC tadi, hati berasa teramatlah kecewanya. Tidak ada aku mendengar mereka itu membawa usul melaksanakan kaedah mencegah segala penyakit-penyakit sosial di sekeliling. Yang ada, merawat! merawat! merawat! Jika H1N1 bersemangat benar dengan laungan "Mencegah lebih baik dari merawatnya"!

Ya Allah, ya Tuhanku, sayu aku melihat wajah anak-anakku di kala nyenyaknya tidur mereka. Sebagai ibu, akan kucuba sedaya upayaku untuk menerapkan iman ke dalam jiwa mereka dan juga aku. Harapanku agar iman itulah yang menjadi CCTV dalam mengawasi setiap langkah mereka dalam kehidupan dengan persekitaran yang tak begitu kondusif ini. Bimbangnya aku...

Aku sedar jika bala menimpa seperti di Padang Sumatera itu, semuanya akan menerima akibatnya. Cuma yang sekadar aku mampu terbuat, cuba mempersiapkan diri sendiri dan insan-insan tersayang pada sebarang kemungkinan jika suatu hari Allah mendatangkan balasanNya kerana sebahagian yang tidak ingin kembali kepada ajaranNya di dalam Al-Quran. Ya Allah, aku mohon ampun padaMu. Kasihanilah kami semua, ya Allah. Bukakanlah hati-hati kami untuk sentiasa mengingatiMu dan mentaati perintahMu. Moga biarlah di saat-saat menghadapi sakaratul maut, tiada lagi sesalan kerana tidak sempat mengumpul bekalan amalan. Amin ya Allah...

Wednesday, October 14, 2009

Alahai Adi Putra...



Akulah Adi Putra
Melayu tdk penah lupa
duduk tahun satu rasanya tersiksa
tiada siapa peduli
tetapi aku bisa bedakan
ilmu Allah bagi dan ilmu diajar guru bermula dengan
‘A’, ‘B’, C ,’one’, ‘two’, ‘three’, ‘alif’, ‘ba’, ‘ta’
di mana trillion di manakah billion,
di mana tafsir Al Quran
di mana doa2 para nabi para wali
untuk apa aku disini
aku berfikir rasional aku berfikir international
pandai aku bijak aku comel aku hanya untuk ditonton diuji dan dipuji
aku malu alangkah ruginya mereka
untuk apa semua ini
di mana mata hati mereka
pujian biar bertempat
marah bila bersopan
kurang ajar biarlah berbudi bahasa
tersirat mereka tak nampak
tersurat sahaja mereka lihat
di mana silapnya
Rasulullah memimpin ummah
hebatnya baginda
pimpinlah aku
doakanlah aku
aku punya cita-cita
aku punya idola
barangkali aku kecil mereka
hanya ketawa

Allah maha perkasa
tahfiz Al Quran itu hebat
Hafaz Yaasin itu penerang hati
matematik itu tunjang ilmu

ayuh bangsaku bangunlah
kita bertemankan islam
kita penuhkan ilmu didada
kita jadikan melayu paling hebat di persada dunia
bersamaku adi putra
akulah modal insan
anak melayu jati
wawasan 2020
takkan melayu hilang di dunia
pantang melayu menderhaka pada sultannya
pemuda harapan bangsa
pemudi tiang negara
mengapa bersembunyi diri di balik ibu pertiwi
sejengkalpun tanahairku dijajah
biar putih tulang jangan putih mata

Rujukan: iluvislam