Monday, October 19, 2009

Perjalanan hidup



Dari mana?

"Tidakkah manusia itu melihat dan mengetahui, bahawa Kami telah menciptakan dia dari (setitis) air benih? Dalam pada itu setelah Kami sempurnakan kejadiannya dan tenaga kekuatannya) maka dengan tidak semena-mena menjadilah ia seorang pembantah yang terang jelas bantahannya (mengenai kekuasaan Kami menghidupkan semula orang-orang yang mati)." (Surah Yaasin: Ayat 77)

Selingan fakta sains yang amat menarik!
The testicle lies inside the scrotum and produces as many as 12 trillion sperm in a male's lifetime, about 400 million of which are ejaculated in one average intercourse. Each sperm takes about seventy-two days to mature and its maturity is overseen by a complex interaction of hormones.

Sumber: Innerbody

Komen saya...
Wah! 400 million! Bayangkan dalam 400 million tu, kita pulak yang satu-satunya ni terpilih untuk membesar di dalam rahim ibu tercinta dan seterusnya dilahirkan ke dunia dan menjadi seperti diri kita sekarang ni!

Ya! Itulah kita! Kita sememangnya hebat kerana kita adalah seorang pejuang! Pejuang yang berjuang untuk mendapatkan peluang menghirup udara dunia yang percuma ni!

Soalan kedua yang bermain di minda...

Hendak ke mana pula?

"Sesungguhnya aku jadikan manusia sebagai khalifah di bumi." (Surah Al-Baqarah: Ayat 30)

“Tidak Aku jadikan jin dan manusia melainkan untuk pengabdian kepadaKu. Aku tidak mengkehendaki rezeki sedikitpun daripada mereka dan Aku tidak mengkehendaki supaya mereka memberi Aku makan.”(Surah az-Zariyat: Ayat 56-57)

“Maka apakah kamu mengira bahawa sesungguhnya Kami menciptakan kamu secara main-main (sesaja) dan bahawa kamu tidak akan dikembalikan kepada kami? Maka Maha Tinggi Allah, Raja Yang Sebenarnya, tidak ada Tuhan selain Dia, Tuhan (yang mempunyai) ‘Arasy yang mulia”.(Surah Al-Mukminun: Ayat 115-116)

"Dia telah menciptakan kamu dari bumi (tanah) dan menjadikan kamu pemakmurnya." (Surah Hud: Ayat 61)

Lagi persoalan yang bermain-main di minda...

Apakah perkara yang pastinya lambat-laun dihadapi oleh setiap manusia?

“Dan mereka berkata: Kehidupan ini tidak lain hanyalah kehidupan di dunia sahaja, kita mati dan kita hidup dan tiada yang dapat membinasakan kita melainkan masa.” (Surah al-Jaathiyah: Ayat 24)

“Dan tiadalah kehidupan di dunia ini melainkan senda gurau dan mainan belaka. Dan sesungguhnya akhirat itulah sebenarnya kehidupan, jika mereka mengetahui.” (Surah al-Ankabut: Ayat 64)

Yup! Mati! Mana ada manusia yang tak mati-mati bukan? Manusia yang paling lama hiduppun setakat 122 tahun je setakat ni.

Lagi fakta menarik!

Foto: Jeanne Calment.

The longest unambiguously documented lifespan is that of Jeanne Calment of France (1875–1997), who died aged 122 years and 164 days.

Sumber: Wikipedia

Soalan terakhir yang bermain di minda saya sekarang ini...

Apakah persediaan kita untuk menuju ke destinasi akhir kehidupan manusia ni?

"Sesungguhnya solatku, ibadatku, hidup dan matiku hanya kerana Allah Tuhan sekalian Alam."

"Hai sekalian manusia, bertaqwalah kepada Rabb-mu yang telah menciptakan kamu dari yang satu, dan daripadanya Allah menciptakan isteri (untukmu), dan daripada keduanya Allah memperkembang-biakkan lelaki dan perempuan yang banyak (ramai)! Dan bertaqwalah kepada Allah, yang dengan (mempergunakan) nama-Nya kamu saling meminta satu sama lain! Dan (peliharalah) hubungan silaturrahim! Sesungguhnya Allah selalu menjaga dan mengawasi kamu." (Surah An-Nisa' : 1).

Ehm... Nampaknya inilah kitaran hidup... last2 sekali berbalik ke soalan pertama... anak2 kita pulak yang dilahirkan. Mereka juga semuanya hebat... I love my 4 little Khalifahs! :)

Terima kasihlah kerana sudi membaca omongan kosong saya ni... Omongan kosong ke?

Rujukan saya lagi di laman web Science And Islam.


Sebenarnya saya sangat suka dengan video ni cuma di hujung-hujungnya tu ehmm... so-so... maaf... untuk education ya. Err... can somebody help me to cut that part?

No comments: