Sunday, October 4, 2009

Entah bila tiba giliran?

Sering saja saya terbayang jika sekejap saja lagi ditakdirkanNya telah tiba ajal saya... Tergelincir di bilik air di rumah sendiri, terjatuh dan koma? Kemalangan semasa hendak ke tempat kerja? Gempa bumi tiba-tiba melanda negara Malaysia? Tiada yang mustahil kerana di dalam pengetahuan saya...

"Allah Pencipta langit dan bumi, dan bila Dia berkehendak sesuatu, maka Dia hanya mengatakan kepadanya: "Jadilah!" Lalu jadilah ia." (Surah Al Baqarah: 117)

"Sesungguhnya perkataan Kami terhadap sesuatu apabila Kami menghendakinya, Kami hanya mengatakan kepadanya: "kun (jadilah)", maka jadilah ia". (Surah An Nahl: 40)

"Sesungguhnya keadaan-Nya apabila Dia menghendaki sesuatu hanyalah berkata kepadanya: "Jadilah!" maka terjadilah ia". (Surah Yaasiin: 82)

"Dan Dialah yang menciptakan langit dan bumi dengan benar. Dan benarlah perkataan-Nya di waktu Dia mengatakan: "Jadilah, lalu terjadilah", dan di tangan-Nyalah segala kekuasaan di waktu sangkakala ditiup. Dia mengetahui yang ghaib dan yang nampak. Dan Dialah Yang Maha Bijaksana lagi Maha Mengetahui." (Al An'aam: 73)

"Dialah yang menghidupkan dan mematikan, maka apabila Dia menetapkan sesuatu urusan, Dia hanya berkata kepadanya: "Jadilah", maka jadilah ia". (Surah Al Mu'min: 68)

Sudah cukup bersediakah saya???

No comments: